ETHICS AND CODE OF ETHICS OF CRITICAL THAI PEOPLE IN DIGITAL ERA
Main Article Content
Abstract
As a consequence of the advancement of technology in the digital era, social networking sites (e.g. Facebook, Line, YouTube, Twitter, Blog, and Instagram) had disrupted the privacy of many people, and the faster and newer information had been sent, sometimes it tended to lack of the validity and reliability, ethical issues, and affecting social media behavior. Thus, the solution to maintain the responsibility and how to use online media was under the responsibility of the media outlets. The audience would receive reliable, valid, and trustworthy sources. This also created an awareness of ethical and moral digital community which would be an important aspect to learn, and better the lives of many people in Thailand.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
บทความที่ได้รับการพิจารณาจากคณะกรรมการผู้ทรงคุณวุฒิและเผยแผ่ในวารสารฉบับนี้ เป็นทัศนคติและข้อคิดเห็นส่วนบุคคลของผู้เขียนแต่ละท่าน ไม่ถือว่าเป็นทัศนะคติและความรับผิดชอบ
ของบรรณาธิการ
บทความ ข้อมูล เนื้อหา รูปภาพ ฯลฯ ที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ ถือเป็นลิขสิทธิ์ของวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ หากบุคคลหรือหน่วยงานใดต้องการนำทั้งหมดหรือส่วนหนึ่งส่วนใดไปเผยแพร่ต่อหรือเพื่อกระทำการใด ๆ จะต้องได้รับอนุญาตเป็นลายลักอักษรจากวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ ก่อนเท่านั้น
References
ณัฐพล ใยไพโรจน์. (2559). Digital Marketing: Concept & Case Study 3rd Edition. นนทบุรี:ไอดีซี พรีเมียร์.
พรพิรุน ทองอินทร์. ไลฟ์สดฆ่าตัวตาย “เมื่อความสดสะท้อนความเสื่อมของสื่อไทย”. ออนไลน์. สืบค้นเมื่อ 20 พฤษภาคม 2563 แหล่งสืบค้น http://www.posttoday.com/analysis/report/483452
ปัณณพร ไพบูลย์วัฒนกิจ. (2552). สังคมต้องเท่าทันการสื่อสารดิจิทัล. คณะสารสนเทศและการสื่อสาร มหาวิทยาลัยแม่โจ้.
ศูนย์คุณธรรม (องค์การมหาชน). คุณธรรมจริยธรรมสื่อ. ออนไลน์. สืบค้นเมื่อ 20 พฤษภาคม 2563 แหล่งสืบค้น http://www.moralcenter.or.th/index.php/home/news/news-ac/39
สภาการหนังสือพิมพ์แห่งชาติ. (2541). ข้อบังคับว่าด้วยจริยธรรมแห่งวิชาชีพหนังสือพิมพ์ สภาการหนังสือพิมพ์แห่งชาติ, พ.ศ. 2541. กรุงเทพฯ: กรมประชาสัมพันธ์.
สำนักงานสถิติแห่งชาติ, กระทรวงเทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสาร. (2554). การสำรวจการใช้เวลาของประชากร พ.ศ. 2552. ออนไลน์. สืบค้นเมื่อ 20 พฤษภาคม 2563 แหล่งสืบค้นhttp://service.nso.go.th/nso/nsopublish
สำนักงานกิจการสตรีและสถาบันครอบครัว, กระทรวงการพัฒนาสังคมและความมั่นคงของมนุษย์. (2554). รายงานสถานการณ์ครอบครัว. ออนไลน์. สืบค้นเมื่อ 20 พฤษภาคม 2563 แหล่งสืบค้นhttp://www.womenfamily. go.th
สุวิมล วงศ์สิงห์ทอง และคณะ, (2552). วิกฤตสังคมไทย :แนวทางป้องกันภัยเยาวชนจากการใช้อินเตอร์เน็ตในที่พักอาศัย. วารสารร่มพฤกษ์, ปีที่ 27 ฉบับที่ 2 (กุมภาพันธ์ – พฤษภาคม 2552)
สุรางคณา วายุภาพ. (2560). ผลสำรวจพฤติกรรมผู้ใช้อินเทอร์เน็ตในปี 2560 โดย ETDA. ออนไลน์. สืบค้นเมื่อ 20 พฤษภาคม 2563 แหล่งสืบค้น https://etda-internet-profile-thailand-2017
อารยา สิงห์สวัสดิ์. (2552). เด็กติดเกมภัยร้ายโลกไซเบอร์. ออนไลน์. สืบค้นเมื่อ 20 พฤษภาคม 2563 แหล่งสืบค้น http://www.thaihealth.or.th
Jan Leach. Creating Ethical Bridges from Journalism to Digital News. Online. Retrieved on
May 20, 2020. from http://www.nieman.harvard.edu/reportsi tem.aspx?id=101899
Kovach, B., & Rosenstiel, T. (2001). The elements of journalism: What news people should know and the public should expect. New York: Crown Publishers.
Leah Betancourt (2009). “How Social Media is Radically Changing the Newsroom”. Online. Retrieved on May 20, 2020. from http://mashable.com/2009/06/08/social-media-newsroom/
Laura Oliver (2009). “The Roanoke Times: Ethical guidelines for social media”. Online. Retrieved on May 20, 2020. from http://www.journalism.co.uk/news-features/the-roanoke-times-ethical-guidelines-for-social-media/s5/a533328/.
MARGARET SULLIVAN (2012). “After an Outburst on Twitter, The Times Reinforces Its Social Media Guidelines”. Online. Retrieved on May 20, 2020. from http://publiceditor. blogs.nytimes.com/2012/10/17/after-an-outburst-on-twitter-the-times-reinforces-its-social-media-guidelines/?_php=true&_type=blogs&_r=0
Meg Martin (2011). “Online Journalism Ethics: Guidelines from the Conference”. Online. Retrieved on May 20, 2020. From http://www.poynter.org/uncategorized/80445/ online-journalism-ethics-guidelines-from-the-conference/
Porschkub. Digital Media Design. Online. Retrieved on May 20, 2020. From http://www. porschkub.exteen.com/20110818/entry
Phil Corbett (2012). “Why The New York Times eschews formal social media guidelines” Online. Retrieved on May 20, 2020. from http://www.poynter.org/latestnews/ mediawire/180455/why-the-new-york-times-eschews-formal-social-media-guidelines-for-staff/
Reuters (2013). “REPORTING FROM THE INTERNET AND USING SOCIAL MEDIA”. Online. Retrieved on May 20, 2020. from http://handbook.reuters.com/index.php?title=Main_Page
Stephen J.A. Ward, “Digital Media Ethics,” Center for Journalism Ethics, University of Wisconsin. Online. Retrieved on May 20, 2020. from https://ethics.journalism.wisc.edu/ resources/digital-media-ethics/.
Steve Buttry (2009). “Washington Post social media guidelines don’t trust staff members’ judgment. Online. Retrieved on May 20, 2020. from http://stevebuttry.wordpress. com/2009/09/27/washington-post-social-media-guidelines-dont-trust-staff-members-judgment
The Washington Post (2011). Digital Publishing Guidelines. Online. Retrieved on May 20, 2020. from http://www.washingtonpost.com/wp-srv/guidelines/index.html
Wasserma, E. (2010). Threats to Ethical Journalism in the New Media Age (keynote address delivered at a Symposium on The Newsombudsman: Watchdog or Decoy ?. Online. Retrieved on May 20, 2020. from http://www.mediaethicsmagazine.com/ index.php/browse-back-issues/132-spring-2010/3919175-threats-to-ethical-journalism-in-the-new-media-age