A STUDY ON GUIDANCE OF POTENTIAL DEVELOPMENT FOR MORALITY TEACHING MONKS, MAHAMAKUT BUDDHIST UNIVERSITY, SRILANCHANG CAMPUS
Main Article Content
Abstract
The objectives of the research article were (1) to study teaching problems of the morality teaching monks of Mahamakut Buddhist University, Srilanchang Campus, and (2) to offer the guidance on potential development of morality teaching monks of Mahamakut Buddhist University, Srilanchang campus. The research was conducted through the qualitative research methodology, and the qualitative data were collected with the in-depth interview from twenty-four key informants, selected from the professionals through the purposive sampling approach.
The research results revealed as follows: 1) Teaching problems of morality teaching monks under Mahamakut Buddhist University Srilanchang campus consisted of (1) their lack of technological skills on computer usage and internet access, (2) their less instructional media, (3) their inability to create an interesting classroom atmosphere for students, (4) their inability to persuade the students in an enthrusiastic atmosphere, (5) their focus on lecture-style teaching, (6) their sermon-style teaching, (7) their evaluation of student achievement with the examination. 2) The recommendations on the guidance on the potential development of morality teaching monks under Mahamakut Buddhist University Srilanchang Campus consisted of (1) training the monks on technological literacy like computer usage and internet access, (2) training them on production of instructional media, (3) training them on the 21st century education, and (4) training them on the online teaching and learning management, and (5) training them on the 360-degree measurement and evaluation.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
บทความที่ได้รับการพิจารณาจากคณะกรรมการผู้ทรงคุณวุฒิและเผยแผ่ในวารสารฉบับนี้ เป็นทัศนคติและข้อคิดเห็นส่วนบุคคลของผู้เขียนแต่ละท่าน ไม่ถือว่าเป็นทัศนะคติและความรับผิดชอบ
ของบรรณาธิการ
บทความ ข้อมูล เนื้อหา รูปภาพ ฯลฯ ที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ ถือเป็นลิขสิทธิ์ของวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ หากบุคคลหรือหน่วยงานใดต้องการนำทั้งหมดหรือส่วนหนึ่งส่วนใดไปเผยแพร่ต่อหรือเพื่อกระทำการใด ๆ จะต้องได้รับอนุญาตเป็นลายลักอักษรจากวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ ก่อนเท่านั้น
References
จักรกฤษณ์ โพดาพล. (2556). ปัญหาและแนวทางการแก้ไขปัญหาการปฏิบัติงานของพระสอนศีลธรรมใน โรงเรียนจังหวัดเลย. รายงานการวิจัย. เลย: มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย วิทยาเขตศรีล้านช้าง.
________. (2563, 9 มิถุนายน). การจัดการเรียนรู้ออนไลน์: วีถีที่เป็นไปทางการศึกษา. มหาวิททยาลัยมหา มกุฏราชวิทยาลัย วิทยาเขตศรีล้านช้าง. ออนไลน์. สืบค้นเมื่อ 3 เมษายน 2564 แหล่งข้อมูล https://slc.mbu.ac.th/article/28181.
พระปิติพร วิชฺชากโร (ขันธนันท์). (2562). ประสิทธิภาพการสอนวิชาพระพุทธศาสนาของพระสอนศีลธรรมในโรงเรียนประถมศึกษา อำเภอเมือง จังหวัดสมุทรปราการ. วิทยานิพนธ์ปริญญาพุทธศาสตรมหาบัณฑิต (สาขาวิชาพุทธบริหารการศึกษา). พระนครศรีอยุธยา: บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัย มหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.
สำนักงานพระสอนศีลธรรม, มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย. (2558). แผนยุทธศาสตร์ สำนักงานพระสอนศีลธรรม ในช่วงแผนพัฒนามหาวิทยาลัย ระยะที่ 11 (พ.ศ. 2555 – 2559). นนทบุรี: หจก.เชนปริ้นติ้ง.