INNOVATIVE LEADERSHIP OF ADMINISTRATORS UNDER LOEI PRIMARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE 3
Main Article Content
Abstract
The innovative leadership in administrators is a factor to develop organization effectively nowadays. Administrators therefore need to have innovative leadership for educational quality management. The objectives of this research were 1) To study the current circumstances, desirable conditions, and priority needs of innovative leadership of administrators under Loei Primary Educational Service Area Office 3. 2) To study the guidelines and 3) To evaluate the guidelines. The research method was divided into 3 stages: stage 1: Studying the current circumstances, desirable conditions, and priority needs. The sampling of this research were 268 people: 62 administrators and 206 teachers by stratified random sampling which were got by Krejcie & Morgan sample size criteria. The research instrument was the five-level rating scale questionnaire with the reliability of the questionnaire was .98. Stage 2: Studying the guidelines of innovative leadership in 2 steps: 1) In-depth interview for 3 administrators by using Semi-structured Interview process. 2) Drafting the guidelines of innovative leadership. Stage 3: Evaluating the guidelines by using Multi-Attribute Consensus Reaching (MACR) with 9 experts. The research analysis was analyzed by using mean (), standard deviation (S.D.), percentage, Priority Needs Index (PNI), and presentation of qualitative data analysis result.
The findings were:
1) The current circumstances of innovative leadership under Loei Primary Educational Service Area Office 3 were good (x̅ = 4.18, S.D. = 0.47). The desirable conditions of innovative leadership were excellent (x̅ = 4.60, S.D. = 0.31). Also, the priority needs in building innovative organization climate of innovative leadership was the most PNI modified = 0.12 the second was Participation with PNI modified = 0.11 and the last was Creativity with PNI modified = 0.10
2) The guidelines of innovative leadership were three procedures, three actions, and three indicators which contained 5 parts: 1) The vision, 2) Participation, 3) Creativity, 4) Risk management, and 5) Building innovative organization climate.
3) The evaluation of the guidelines by 9 experts contained 5 sections: 1) The vision, 2) Participation, 3) Creativity, 4) Risk management, and 5) Building innovative organization climate. The perspective score of all sections was 92.38 The most important section was building innovative organization climate with 95.18 for the score. Next, the score of risk management was 94.78. Also, the less important section was the vision with 91.88 for the score.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
บทความที่ได้รับการพิจารณาจากคณะกรรมการผู้ทรงคุณวุฒิและเผยแผ่ในวารสารฉบับนี้ เป็นทัศนคติและข้อคิดเห็นส่วนบุคคลของผู้เขียนแต่ละท่าน ไม่ถือว่าเป็นทัศนะคติและความรับผิดชอบ
ของบรรณาธิการ
บทความ ข้อมูล เนื้อหา รูปภาพ ฯลฯ ที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ ถือเป็นลิขสิทธิ์ของวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ หากบุคคลหรือหน่วยงานใดต้องการนำทั้งหมดหรือส่วนหนึ่งส่วนใดไปเผยแพร่ต่อหรือเพื่อกระทำการใด ๆ จะต้องได้รับอนุญาตเป็นลายลักอักษรจากวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ ก่อนเท่านั้น
References
กระทรวงศึกษาธิการ. (2554). แผนแม่บทเทคโนโลยีสารสนเทศและการสื่อสารเพื่อการศึกษา กระทรวงศึกษาธิการ พ.ศ. 2554-2556. กรุงเทพฯ: กระทรวงศึกษาธิการ.
ขวัญชนก โตนาค. (2556). การวิเคราะห์องค์ประกอบภาวะผู้นำเชิงนวัตกรรมสำหรับผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน. วิทยานิพนธ์การศึกษามหาบัณฑิต สาขาการบริหารการศึกษา มหาวิทยาลัยนเรศวร.
เนาวรัตน์ เยาวนาถ. (2562). แนวทางการพัฒนาภาวะผู้นำเชิงนวัตกรรมของผู้บริหารสถานศึกษาสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากาแพงเพชร เขต 2. วิทยานิพนธ์การศึกษามหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช.
บุญชม ศรีสะอาด. (2552). การวิจัยเกี่ยวกับการบริหารการศึกษา. กรุงเทพฯ : สุวีริยาสาส์น.
บุญเรียง ขจรศิลป์. (2549). สถิติวิจัย. พิมพ์ครั้งที่ 9 กรุงเทพฯ : โรงพิมพ์พีเอส พริ้นท์..
พระราชบัญญัติการศึกษาแห่งชาติ. (2546). พระราชบัญญัติการศึกษาแห่งชาติ พ.ศ. 2542 และแก้ไขเพิ่มเติม (ฉบับที่ 2) พ.ศ. 2545. กรุงเทพฯ: องค์การรับส่งสินค้าและพัสดุภัณฑ์.
พิสิฐธวัฒน์ กลิ่นไธสงค์ ถนอมวรรณ ประเสริฐเจริญกุล และอัจศรา ประเสริฐสิน. (2559). การพัฒนาตัวบ่งชี้ภาวะผู้นำเชิงนวัตกรรมของผู้บริหารโรงเรียนมัธยม สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา. ขอนแก่น: มหาวิทยาลัยขอนแก่น
พีรดล จัตุรัส. (2560). การประเมินความต้องการจำเป็นในการพัฒนาภาวะผู้นำเชิงนวัตกรรมของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 39. วิทยานิพนธ์ กศม. (การบริหารการศึกษา). พิษณุโลก: บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยนเรศวร
ภิรญา สายศิริสุข. (2561). ภาวะผู้นำเชิงนวัตกรรมของผู้บริหารในโรงเรียนมัธยมศึกษากลุ่มสหวิทยาเขตปัญจภาคี สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาเขต 4. วิทยานิพนธ์ ศษ.ม. (การบริหารการศึกษา. กรุงเทพฯ: บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์.
เวียงวิวรรธน์ ทำทูล. (2557). ภาวะผู้นำเชิงนวัตกรรมของผู้บริหารที่ส่งผลต่อองค์การขีดสมรรถนะสูงของโรงเรียนในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 21. วิทยานิพนธ์ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยขอนแก่น.
สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาเลย เขต 3. (2564). แผนปฏิบัติการ ประจำปีงบประมาณ พ.ศ. 2564. เลย: สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาเลย เขต 3.
สำนักงานเลขาธิการสภาการศึกษา. (2560). แผนการศึกษาแห่งชาติ พ.ศ. 2560 - 2579. กรุงเทพฯ: สำนักงานเลขาธิการสภาการศึกษา.
Guetchius, A. Innovative School Leaders Part 1: How to Become an Innovative School Leader. Online. Retrieved on December 25, 2016, Available: https://www.edelements.com/ blog/innovative-school-leaders-part-1-how-to-become-an-innovative-schoolleader.