GUIDELINES OF SCHOOL ADMINISTRATION FOR PROMOTING ACTIVE LEARNING UNDER LOEI PRIMARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE 3
Main Article Content
Abstract
The purposes of the research were to study the current condition, the desirable condition, and the modified priority need index of school administration for the active learning promotion in the schools under Loei Primary Educational Service Area Office 3, to study the guidelines for school administration. and to assess the guidelines of school administration. The research was divided into three phases. The first phase was to study the current condition, the desirable condition, and the modified priority need index. The population was a total of seventy-four school administrators and 107 teachers; the sample group was a total of 132 respondents, accounting for sixty-two school administrators and seventy teachers, selected by Krejcie & Morgan's sample size calculating table, including the stratified random sampling. The research instrument was the 5-level rating scale questionnaire. The second phase was to study the guidelines for school administration, divided into three steps, the first step to collect the qualitative data from three school administrators with the in-depth structured interview, the second step to draft the guidelines, and the third step to collect the data from nine qualified experts by the focus group discussion. The third phase was to assess the guidelines by five qualified experts. The statistics used for data analysis comprised frequency distribution, percentage, arithmetic mean, standard deviation, and the Modified Priority Needs Index (PNImodified). The descriptive analytics was used for the qualitative data analysis. The results were as follows. 1. The guidelines on school administration for active learning promotion in the schools under Loei Primary Educational Service Area Office 3 revealed that the current condition was totally found at a high level (x̅ = 3.95, S.D. = 0.77). The desirable condition was totally found at the highest level (x̅ = 4.56, S.D. = 0.49), and the top three modified priority needs indices were (1) strategic change management and innovation (PNImodified = 0.16), (2) learning design (PNImodified = 0.15), and (3) learning by thinking and doing (PNImodified = 0.15). 2. The result of school administration for active learning promotion in the schools under Loei Primary Educational Service Area Office 3. There were four components; the first component of learning by thinking and doing, endowed with three operational methods, three activities, and four practices, the second component of using and develop the instructional media the innovation and the technology for learning, endowed with three operational methods, three activities, and four practices, the third component of learning design, endowed with three operational methods, three activities, and four practices, and the fourth component of authentic assessment, endowed with three operational methods, three activities, and four practices. 3. The overall assessment results of guidelines of school administration for active learning promotion in the schools under Loei Primary Educational Service Area Office 3 were found at a high level (x̅ = 4.87, S.D. = 0.26). Individually considered in the descending order, they were Feasibility (x̅ = 4.97, S.D. = 0.05), Utility (x̅ = 4.91, S.D. = 0.07), and Propriety (x̅ = 4.87, S.D. = 0.26).
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
บทความที่ได้รับการพิจารณาจากคณะกรรมการผู้ทรงคุณวุฒิและเผยแผ่ในวารสารฉบับนี้ เป็นทัศนคติและข้อคิดเห็นส่วนบุคคลของผู้เขียนแต่ละท่าน ไม่ถือว่าเป็นทัศนะคติและความรับผิดชอบ
ของบรรณาธิการ
บทความ ข้อมูล เนื้อหา รูปภาพ ฯลฯ ที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ ถือเป็นลิขสิทธิ์ของวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ หากบุคคลหรือหน่วยงานใดต้องการนำทั้งหมดหรือส่วนหนึ่งส่วนใดไปเผยแพร่ต่อหรือเพื่อกระทำการใด ๆ จะต้องได้รับอนุญาตเป็นลายลักอักษรจากวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ ก่อนเท่านั้น
References
กระทรวงศึกษาธิการ. (2553). พระราชบัญญัติการศึกษาแห่งชาติ พ.ศ.2542. กรุงเทพมหานคร: กระทรวงศึกษาธิการ.
เฉลิมพล สุปัญญาบุตร. (2562). การพัฒนาโปรแกรมเสริมสร้างสมรรถนะครูด้านการจัดการเรียนรู้เชิงรุก สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 24. วิทยานิพนธ์ กศ.ม. (การบริหารและพัฒนาการศึกษา). มหาสารคาม: บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
บุญชม ศรีสะอาด. (2560). การวิจัยเบื้องต้น. กรุงเทพฯ : สุรีวิทยาสาส์น.
มาลี โชติชัย. (2563). การจัดการเรียนรู้เชิงรุกของโรงเรียนบ้านหนองเจริญ สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษากาญจนบุรีเขต 3. สารนิพนธ์ ศษ.ม. (การบริหารการศึกษา). กรุงเทพมหานคร: บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยนอร์ทกรุงเทพ.
สรัลพร ถนัดรอบ. (2564). การพัฒนาโปรแกรมเสริมสร้างสมรรถนะด้านการบริหารหลักสูตรและการจัดการเรียนรู้ของครูสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษาสุรินทร์. วิทยานิพนธ์ กศ.ม. (การบริหารและพัฒนาการศึกษา). มหาสารคาม: คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
เหมือนฝัน ยองเพชร. (2563). แนวทางการบริหารการจัดการเรียนรู้เชิงรุกในศตวรรษที่ 21 ของสถานศึกษา สังกัดสำนักงานส่งเสริมการศึกษานอกระบบและการศึกษาตามอัธยาศัย จังหวัดพะเยา. ปริญญา ศษ.ม. (การบริหารการศึกษา). นนทบุรี: บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยสุโขทัยธรรมาธิราช.
Krejcie, R.V., & D.W. Morgan. (1986). Determining Sample Size for Research Activities. Educational and Psychological Measurement. 30(3) : 607 – 610.