THE RELATIONSHIP BETWEEN INSTRUCTIONAL LEADERSHIP OF PRINCIPALS AND PROFESSIONAL LEARNING COMMUNITY OF SCHOOLS UNDER LOEI PRIMARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE 2
Main Article Content
Abstract
The purposes of this research ware to (1) study the level academic leadership of school administrators. (2) study the level of community learning professional in the school. And ( 3) study the relationship between administrator’s instructional leadership of school and the community of professional learning in schools under Loei Primary Educational Area Office 2.The samples were 302 of the teachers in the schools, selected by stratified sampling and simple random sampling. The tool used in this process was a questionnaire with its reliability, analyzed by Cronbach’s Alpha coefficient, value of .899. The statistics used to analyzed the data were: Frequency, Percentage, Mean, Standard Deviation, and the Pearson correlation coefficient.
Research finding found
(1) Academic Leadership of School Administrators the overall and individual aspects are at a high level. (2) Being a community of professional learning in the school. The overall and individual aspects are at a high level, and (3) Academic Leadership of School Administrators and Community-Based Professional Learning Communities. Have a positive relationship at the .01.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
บทความที่ได้รับการพิจารณาจากคณะกรรมการผู้ทรงคุณวุฒิและเผยแผ่ในวารสารฉบับนี้ เป็นทัศนคติและข้อคิดเห็นส่วนบุคคลของผู้เขียนแต่ละท่าน ไม่ถือว่าเป็นทัศนะคติและความรับผิดชอบ
ของบรรณาธิการ
บทความ ข้อมูล เนื้อหา รูปภาพ ฯลฯ ที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ ถือเป็นลิขสิทธิ์ของวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ หากบุคคลหรือหน่วยงานใดต้องการนำทั้งหมดหรือส่วนหนึ่งส่วนใดไปเผยแพร่ต่อหรือเพื่อกระทำการใด ๆ จะต้องได้รับอนุญาตเป็นลายลักอักษรจากวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ ก่อนเท่านั้น
References
จักรกฤษณ์ โพดาพล และสุพรรณี บุญหนัก. (2563). สถิติเพื่อการวิจัยและการใช้โปรแกรม SPSS ในการวิจัย. เลย: สำรวยก๊อปปี้ บ้านใหม่.
วนิดา วาดีเจริญ, รังสรรค์ เลิศในสัตย์, และสมบัติ ทีฆทรัพย์. (2560). ระเบียบวิธีวิจัยจากแนวคิดทฤษฎีสู่ภาคปฏิบัติ. กรุงเทพฯ: บริษัท ซีเอ็ดยูเคชั่น จำกัด (มหาชน).
ชาญชัย นันทะผา และ พิมพ์อร สดเอี่ยม. (2561). ความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำทางวิชาการของผู้บริหารสถานศึกษากับการเป็นชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพของโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 19. วารสาร มจร พุทธปัญญาปริทรรศน์ 3(2) (พฤษภาคม – สิงหาคม 2561), หน้า 221 – 236.
นันท์นภัส ชัยสงคราม. (2560). การเสริมสร้างชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพของโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสุพรรณบุรี เขต 1. วิทยานิพนธ์ปริญญาศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (การจัดการศึกษา). วิทยาลัยครุศาสตร์: มหาวิทยาลัยธุรกิจบัณฑิตย์.
ปิยะวรรณ แวววรรณจิตต์ ชไมพร ดิสถาพร และจันทรัศม์ ภูติอริยวัฒน์. (2561). ภาวะผู้นำทางวิชาการของผู้บริหารสถานศึกษาที่ส่งผลต่อการเป็นองค์การแห่งการเรียนรู้ของสถานศึกษาสังกัดกรุงเทพมหานคร สำนักงานเขตทุ่งครุ. วารสารบริหารการศึกษา มศว 15(29) (เดือนกรกฎาคม - ธันวาคม 2561), หน้า 1 – 10.
สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาเลย เขต 2. (2563). แผนปฏิบัติการ ประจำปีงบประมาณ พ.ศ.2564. เลย: กลุ่มงานนโยบายและแผน สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาเลย เขต 2.
สำนักงานคณะกรรมการการอาชีศึกษา. (2561). แนวทางการขับเคลื่อนกระบวชุมชนการเรียนรู้ทางวิชาชีพ (Professional Learning Community: PLC). (เอกสารอัดสำเนา).