PROFESSIONAL LEARNING COMMUNITY OF SCHOOLS UNDER LOCAL ADMINISTRATIVE ORGANIZATIONS IN LOEI PROVINCE
Main Article Content
Abstract
The purposes of this research ware to (1) study the professional learning community of schools under Local Administrative Organizations in Loei province, (2) compared the school personnel’s opinions about the professional learning community of schools under Local Administrative Organizations in Loei province, classified by position and education level. Population of research were324 persons of the administrators and teachers in the schools under Local Administrative Organizations in Loei province.. The sample size was 175 by Krejcied and Morgan Table. Selected by stratified sampling and simple random sampling. The tool used in this process was a questionnaire. The statistics used to analyzed the data were: Frequency, Percentage, Mean, Standard Deviation, and t-test.
Research finding found
(1) the professional learning community of schools under Local Administrative Organizations in Loei province, overall and aspects, were at a high level, arranged in descending order as shared vision, collaborative teamwork, professional learning and development, support structure, shared leadership, and caring community respectively. (2) comparing the opinions about the professional learning community of schools under Local Administrative Organizations in Loei province, classified by position and education level, both are not different.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
บทความที่ได้รับการพิจารณาจากคณะกรรมการผู้ทรงคุณวุฒิและเผยแผ่ในวารสารฉบับนี้ เป็นทัศนคติและข้อคิดเห็นส่วนบุคคลของผู้เขียนแต่ละท่าน ไม่ถือว่าเป็นทัศนะคติและความรับผิดชอบ
ของบรรณาธิการ
บทความ ข้อมูล เนื้อหา รูปภาพ ฯลฯ ที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ ถือเป็นลิขสิทธิ์ของวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ หากบุคคลหรือหน่วยงานใดต้องการนำทั้งหมดหรือส่วนหนึ่งส่วนใดไปเผยแพร่ต่อหรือเพื่อกระทำการใด ๆ จะต้องได้รับอนุญาตเป็นลายลักอักษรจากวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ ก่อนเท่านั้น
References
กัลยาณี พันโบ และลัดดาวัลย์ เพชรโรจน์. (2564). แนวทางการขับเคลื่อนชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพโรงเรียนในสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษานนทบุรี. วารสารวิชาการ มหาวิทยาลัยราชภัฏพระนคร 12(2) (กรกฎาคม - ธันวาคม 2564), หน้า 111 – 127.
กุลธิดา ทุ่งคาใน. (2561). การพัฒนากระบวนการเรียนรู้ชุมชนแห่งการเรียนรู้วิชาชีพบริบทคณะครุศาสตร์มหาวิทยาลัยราชภัฎบ้านสมเด็จเจ้าพระยา. วารสารวิจัยรําไพพรรณี 12(1) (เดือนมกราคม - เมษายน 2561), หน้า 79 – 89.
วนิดา วาดีเจริญ, รังสรรค์ เลิศในสัตย์, และสมบัติ ทีฆทรัพย์. (2560). ระเบียบวิธีวิจัยจากแนวคิดทฤษฎีสู่ภาคปฏิบัติ. กรุงเทพฯ: บริษัท ซีเอ็ดยูเคชั่น จำกัด (มหาชน).
ว่าที่ร้อยตรี ดร.นิพนธ์ บรรพสาร. (2564). คู่มือ การขับเคลื่อนกระบวนการชุมชนแห่งการเรียนรู้ทางวิชาชีพ(PLC). กลุ่มนิเทศติดตามและประเมินผลการจัดการศึกษา สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสกลนคร เขต 1.
วิจารณ์ พานิช. (2554). วิถีสร้างการเรียนรู้เพื่อศิษย์ในศตวรรษที่ 21. กรุงเทพฯ: ตถาตาพลับลิเคชั่นจำกัด.