HUMAN RESOURCE DEVELOPMENT AT CHUM PHAE DISTRICT OFFICE UNDER THE ADMINISTRATIVE CONTEXT OF THAILAND 4.0
Main Article Content
Abstract
This research aimed to study the problem of human resource development and to study the guidelines for human resource development by collecting data from 40 employees of the Chum Phae District Office. The research instrument was a questionnaire and analyzed the results using frequency, percentage, mean and standard deviation. The results of the research were as follows: 1) Most personnel in the Chum Phae District Office were female (67.5 percent) aged 20-30 years old (75.0 percent) graduated with a bachelor's degree (87.5 percent) had an income of 10,001-15,000 (80.0 percent) and stayed in the administration group (37.5 percent). 2) The problem with human resource development was that human resource development could not to create innovation or apply innovation to respond to changes in a timely manner, adapting to a modern office with high capacity. 3) The development needed of personnel consisted of personnel having basic computer self-development such as Microsoft Word and Microsoft Excel (mean = 4.10, standard deviation = 0.78) followed by personnel who needed to develop themselves in using information technology in their work (mean = 4.10, standard deviation = 0.84) and at least had personnel development activities to keep up with changes in the organizational environment (mean = 3.80, standard deviation = 0.85). 4) The development approach should be an analysis of development needs, focusing on organizational analysis, and performance analysis to analyze individual needs of personnel by setting short-term and long-term human resource development goals and criteria.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
บทความที่ได้รับการพิจารณาจากคณะกรรมการผู้ทรงคุณวุฒิและเผยแผ่ในวารสารฉบับนี้ เป็นทัศนคติและข้อคิดเห็นส่วนบุคคลของผู้เขียนแต่ละท่าน ไม่ถือว่าเป็นทัศนะคติและความรับผิดชอบ
ของบรรณาธิการ
บทความ ข้อมูล เนื้อหา รูปภาพ ฯลฯ ที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ ถือเป็นลิขสิทธิ์ของวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ หากบุคคลหรือหน่วยงานใดต้องการนำทั้งหมดหรือส่วนหนึ่งส่วนใดไปเผยแพร่ต่อหรือเพื่อกระทำการใด ๆ จะต้องได้รับอนุญาตเป็นลายลักอักษรจากวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ ก่อนเท่านั้น
References
ชนินทร เพ็ญสูตร. (2560). ประเทศไทย 4.0 บริบททางเศรษฐกิจ และการเมือง. วารสารรัฐศาสตร์และรัฐประศาสนศาสตร์. 8 (1), 67-99.
ทศพร ศิริสัมพันธ์. (2560). ระบบราชการ 4.0 กับการสร้างนวัตกรรมและความเป็นผู้ประกอบการภาครัฐ. กรุงเทพฯ: สำนักงานคณะกรรมการพัฒนาระบบราชการ.
รุ่งรัตน์ พลชัย. (2563). ภาวะผู้นำกับการบริหารในยุคดิจิทัล. วารสารมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์ มมร. วิทยาเขตอีสาน. 1 (3), 53-62.
สถาบันพัฒนาข้าราชการฝ่ายตุลาการศาลยุติธรรม. (2562). แนวทางการพัฒนาบุคลากรและแผนพัฒนารายบุคคล. กรุงเทพฯ: สถาบันพัฒนาข้าราชการฝ่ายตุลาการศาลยุติธรรม.
สำนักงานคณะกรรมการข้าราชการพลเรือน. (2563). คู่มือแนวทางการพัฒนาบุคลากรภาครัฐ พ.ศ. 2563 – 2565. กรุงเทพฯ: สำนักงานคณะกรรมการข้าราชการพลเรือน.
อารีย์พันธ์ เจริญสุข. (ม.ป.ป). ระบบราชการ 4.0. กรุงเทพฯ: สำนักงานคณะกรรมการพัฒนาระบบราชการ.