LEARNING MANAGEMENT IN THE INTEGRATION OF THAI LANGUAGE USING KWL-PLUS TECHNIQUE AND LOCAL TEXTS OF PATHUMTHANI PROVINCE TO DEVELOP GRADE 7 STUDENTS' READING COMPREHENSION ABILITY
Main Article Content
Abstract
The objectives of this research article were to 1) compare the reading comprehension ability of students in the experimental group before and after learning Thai language using the KWL Plus technique integrated with local content of Pathum Thani Province; 2) compare the reading comprehension ability of students in the experimental group with those in the control group, and 3) study the satisfaction of students towards Thai language learning using the technique. The sample group consists of grade 7 students studying in the second semester of the academic year 2023 at a private school in Pathum Thani Province. The sample was selected using simple random sampling, with 2 classrooms, each containing 13 students, totaling 26 students. The research tools comprise 1) eight Thai language learning management plans, 2) a comprehension reading ability test consisting of 30 questions, and 3) a student satisfaction survey comprising 12 questions. The statistics for data analysis include mean, standard deviation, and t-test independent.
The research findings revealed that 1) the students in the experimental group demonstrated higher reading comprehension ability after learning Thai language using the KWL Plus technique integrated with local content of Pathum Thani Province, compared to before learning with the technique, with statistical significance at the 0.05 level; 2) the students in the experimental group exhibited higher reading comprehension ability compared to the students in the control group, with statistical significance at the 0.05 level; 3) the students had the highest level of satisfaction with Thai language learning management using the KWL-Plus technique integrated with local content of Pathum Thani Province (=4.65, S.D.=0.56).
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
บทความที่ได้รับการพิจารณาจากคณะกรรมการผู้ทรงคุณวุฒิและเผยแผ่ในวารสารฉบับนี้ เป็นทัศนคติและข้อคิดเห็นส่วนบุคคลของผู้เขียนแต่ละท่าน ไม่ถือว่าเป็นทัศนะคติและความรับผิดชอบ
ของบรรณาธิการ
บทความ ข้อมูล เนื้อหา รูปภาพ ฯลฯ ที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ ถือเป็นลิขสิทธิ์ของวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ หากบุคคลหรือหน่วยงานใดต้องการนำทั้งหมดหรือส่วนหนึ่งส่วนใดไปเผยแพร่ต่อหรือเพื่อกระทำการใด ๆ จะต้องได้รับอนุญาตเป็นลายลักอักษรจากวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ ก่อนเท่านั้น
References
กระทรวงศึกษาธิการ. (2551). การอ่านจับใจความสำคัญ. กรุงเทพฯ: โรงพิมพ์ชุมนุมสหกรณ์.
ณัฐนันท์ โม้พิมพ์ และอัฐพล อินต๊ะเสนา. (2565). การจัดการเรียนรู้แบบ KWL-Plus ที่มีต่อความสามารถ ด้านการอ่านเชิงวิเคราะห์ของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 6. วิทยานิพนธ์การศึกษามหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยมหาสารคาม.
ทิศนา แขมมณี. (2555). เชาวน์ปัญญา. กรุงเทพฯ: ฟรีมายด์.
ธนรัตน์ พุ่มประกอบศรี. (2564). การพัฒนาทักษะการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจโดยใช้เทคนิค KWL ร่วมกับผังกราฟิกของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 4. วิทยานิพนธ์ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยธุรกิจบัณฑิตย์.
ธนิตา เผ่าพงศ์ษา. (2565). การพัฒนาทักษะการอ่านภาษาอังกฤษเพื่อความเข้าใจ โดยใช้เทคนิค KWL Plus ของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โรงเรียนสามร้อยยอดวิทยาคม. การค้นคว้าอิสระศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยศิลปากร.
นิภาพรรณ ทองสว่าง และอ้อมธจิต แป้นศรี. (2565). การพัฒนาผลสัมฤทธิ์ทางการอ่านจับใจความสำคัญของนักเรียนชั้นมัธยมศึกษาปีที่ 1 โดยใช้แบบฝึกทักษะร่วมกับเทคนิค 9 คำถาม. Journal of Modern Learning Development, 7(7), 281-296.
ปทิตตา นครังสุ. (2561). การเปรียบเทียบความสามารถการอ่านเชิงวิเคราะห์ของนักเรียนระดับชั้นมัธยมศึกษา ปีที่ 1 โรงเรียนดอนฉิมพลีพิทยาคมที่ได้รับการจัดการเรียนรู้ด้วยเทคนิค KWL Plus กับการสอนปกติ. วิทยานิพนธ์ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยรามคำแหง.
ปพัชญา คำเกิ่ง. (2564). การพัฒนาความสามารถการอ่านจับใจความภาษาไทยโดยใช้กิจกรรมการเรียนรู้แบบร่วมมือเทคนิค CIRC ประกอบนิทานของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 2. วิทยานิพนธ์ครุศาสตรมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยราชภัฏมหาสารคาม.
พีรภาว์ ลบช้าง และน้ำทิพย์ องอาจวาณิชย์. (2565). การจัดการเรียนรู้โดยใช้หนังสืออิเล็กทรอนิกส์ร่วมกับเกมการแข่งขันสะกดคำวิชาภาษาไทย เพื่อพัฒนาทักษะการเขียนสะกดคำของนักเรียนชั้นประถมศึกษาปีที่ 4. วารสารบัณฑิตศึกษา มหาวิทยาลัยราชภัฏสกลนคร, 18(85), 61-68.
วราภรณ์ แก้วสีขาว และนาตยา ปิลันธนานนท์. (2560). การพัฒนาทักษะการสอนสำหรับครูภาษาไทยโดยใช้วิธีการสแกฟโฟล์ดิง กรณีศึกษา:โรงเรียนวัดโบราณสถิตย์. วารสารอัล-ฮิกมะฮฺ, 7(14), 69-78.
วัชรา เล่าเรียนดี และคณะ. (2560). กลยุทธ์การจัดการเรียนรู้เชิงรุกเพื่อพัฒนาการคิดและยกระดับคุณภาพการศึกษาสำหรับศตวรรษที่ 21. นครปฐม: เพชรเกษมพริ้นติ้ง กรุ๊ป.
สถาบันส่งเสริมการสอนวิทยาศาสตร์และเทคโนโลยี. (2562). เมื่อการอ่านกลับมาเป็นการประเมินหลักใน PISA 2018. ออนไลน์. สืบค้นเมื่อ 20 มีนาคม 2567. แหล่งสืบค้นhttps://pisathailand.ipst.ac.th/issue-2019-44/
Carr, E., & Ogle, D. (1987). K-W-L Plus: A Strategies for Comprehension and Summarization. Journal of Reading, 30(April), 626-631.
Ogle, D. (1986). K-W-L A Teaching Model That Develops Active Reading of Expository Text. The Reading Teacher, 39, 564-570.