RELATIONSHIP BETWEEN TRANSFORMATIONAL LEADERSHIP OF ADMINISTRATORS AND TEACHERS’ JOB SATISFACTION IN PHRAPARIYATTIDHAM SCHOOL OF GENERAL EDUCATION DEPARTMENT IN LOEI PROVINCE
Main Article Content
Abstract
The purpose of this research was to examine the relationship between the transformational leadership of the administrators and the job satisfaction of the teachers in Phrapariyattidhamma schools for general education department in Loei province. The samples were administrators and teachers of Phrapariyattidhamma Schools for General Education in Loei province in the academic year 2020, consisting of 118 people, obtained via the random sampling method, then using the simple random sampling according to the proportion of the population in the group. The tool used for data collection was a 5-point rating scale questionnaire. The statistics used for data analysis were mean, standard deviation, and Pearson’s Product Moment Correlation Coefficient.
The research results were the relationship between the transformational leadership of the administrators and the job satisfaction of the teachers in Phrapariyattidhamma schools for General Education in Loei province was positively related at high level at a statistically significant level of .01. Moreover, it was found that the intellectual stimulation positively correlated with job satisfaction of the teachers in Phrapariyattidhamma schools for General Education in Loei province at a moderate level. Others aspects of the administrators’ transformational leadership were found related to the teachers’ job satisfaction at a high level.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
บทความที่ได้รับการพิจารณาจากคณะกรรมการผู้ทรงคุณวุฒิและเผยแผ่ในวารสารฉบับนี้ เป็นทัศนคติและข้อคิดเห็นส่วนบุคคลของผู้เขียนแต่ละท่าน ไม่ถือว่าเป็นทัศนะคติและความรับผิดชอบ
ของบรรณาธิการ
บทความ ข้อมูล เนื้อหา รูปภาพ ฯลฯ ที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ ถือเป็นลิขสิทธิ์ของวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ หากบุคคลหรือหน่วยงานใดต้องการนำทั้งหมดหรือส่วนหนึ่งส่วนใดไปเผยแพร่ต่อหรือเพื่อกระทำการใด ๆ จะต้องได้รับอนุญาตเป็นลายลักอักษรจากวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ ก่อนเท่านั้น
References
ชโรบล เฉียงกลาง และสมหญิง จันทรุไทย. (2563). ความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหาสถานศึกษากับความพึงพอใจในการปฏิบัติงานของครู ในโรงเรียนศูนย์เครือข่ายพัฒนาคุณภาพการศึกษาหนองบุญมาก 2 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครราชสีมา เขต 2. วารสารมหาจุฬานาครทรรศน์. 7 (7). 87 – 104.
ธันตกร ไชยมงคล. (2556). ความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงกับความพึงพอใจในการปฏิบัติงานของครู กลุ่มโรงเรียนบางละมุง 1 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาชลบุรี เขต 3. วิทยานิพนธ์การศึกษามหาบัณฑิต สาขาวิชาการบริหารการศึกษา. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยบรูพา.
สำนักงานคณะกรรมการพัฒนาการเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ สำนักนายกรัฐมนตรี. (2554). แผนพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ ฉบับที่ 11 พ.ศ. 2555 – 2559. กรุงเทพมหานคร: สำนักนายกรัฐมนตรี.