THE RELATIONSHIP BETWEEN THE COMMUNICATION SKILLS OF SCHOOL ADMINISTRATORS AND TEACHERS' PERFORMANCE UNDER THE PHICHIT PRIMARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE 2

Main Article Content

Kannika Arnthong
Passakorn Roungrong
Tassana Sripattra

Abstract

               The purposes of this self-study was to (1) study the communication skills of educational institution administrators, (2) study the performance of teachers, and (3) study the relationship between the communication skills of school administrators and the performance of teachers under the Phichit primary educational service area office 2. The sample group includes administrators and teachers in schools under the Phichit primary educational service area office 2 Academic year 2023 totaling 291 people. The instrument used to collect data was a 5-level rating scale questionnaire. Data analysis is performed by percentage, mean, and standard deviation. and finding the Pearson’ product correlation coefficient.


               The results were shown that. 1) From the study of communication skills of school administrators Phichit primary educational service area office 2 overall, found that the aspect with the highest average was the clarity of news. And the aspect with the lowest average is reliability, suitability for the environment and content aspect. 2) From the study of teachers' performance efficiency Phichit primary educational service area office 2 overall, found that the aspect with the highest average was time and the aspect with the lowest average was workload. 3) From the study of the relationship between communication skills of school administrators and the performance of teachers under the Phichit primary educational service area office 2 overall, found that there was a high level of relationship. which is a positive relationship in a conformity manner statistically significant at .01 level.

Article Details

How to Cite
Arnthong ก., Roungrong ภ., & Sripattra ท. (2024). THE RELATIONSHIP BETWEEN THE COMMUNICATION SKILLS OF SCHOOL ADMINISTRATORS AND TEACHERS’ PERFORMANCE UNDER THE PHICHIT PRIMARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE 2. Integrated Social Science Journal, 4(11), 13-26. https://ojs.mbuslc.ac.th/index.php/issj/article/view/269
Section
Research Article

References

ฐิติกาญจน์ คงชัย. (2560). ปัจจัยที่ส่งผลต่อคุณภาพการปฏิบัติงานของครูในศตวรรษที่ 21 ของสถานศึกษา ในจังหวัดเพชรบุรี สังกัดสำนักงานคณะกรรมการการอาชีวศึกษา. วิทยานิพนธ์ปริญญาครุศาสตรมหาบัณฑิต (สาขาวิชาการบริหารการศึกษา). คณะครุศาสตร์: มหาวิทยาลัยราชภัฏเพชรบุรี.

ธนภรณ์ พรรณราย. (2565). ปัจจัยที่ส่งผลต่อประสิทธิภาพในการปฏิบัติงานของบุคลากร องค์การบริหารส่วนจังหวัดสงขลา. สารนิพนธ์ปริญญารัฐศาสตรมหาบัณฑิต. มหาวิทยาลัยสงขลานครินทร์

บัญชา บุญบำรุง. (2561). ความสัมพันธ์ระหว่างภาวะผู้นำเชิงสถานการณ์กับประสิทธิภาพการปฏิบัติงานของข้าราชการครูโรงเรียนในสังกัดสำนักงานเขตบางเขน กรุงเทพมหานคร. วิทยานิพนธ์ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต (สาขาวิชาการบริหารการศึกษา). มหาวิทยาลัยเทคโนโลยีราชมงคลธัญบุรี.

บุญชม ศรีสะอาด. (2560). การวิจัยเบื้องต้น. (พิมพ์ครั้งที่10), กรุงเทพ: สุวีริยาสาส์น.

พรทิพย์ เพ็งกลัด. (2560). การสื่อสารของผู้บริหารกับมาตรฐานการปฏิบัติงานของครูโรงเรียนมัธยมศึกษาในจังหวัดกาญจนบุรี. วิทยานิพนธ์ปริญญาศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต. นครปฐม: มหาวิทยาลัยศิลปากร.

ยิ่งลักษณ์ ระรวยทรง. (2557). การสื่อสารของผู้บริหารกับประสิทธิภาพของการจัดการศึกษาโรงเรียนสังกัดกรุงเทพมหานคร. วิทยานิพนธ์ปริญญาศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต. นครปฐม: มหาวิทยาลัยศิลปากร.

หทัยทิพย์ สิขัณฑกสมิต. (2554). การติดต่อสื่อสารของผู้บริหารกับการปฏิบัติงานของครูในสถานศึกษาขั้นพื้นฐานสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาสมุทรสาคร. วิทยานิพนธ์ปริญญาศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต. นครปฐม: มหาวิทยาลัยศิลปากร.

สำนักงานปลัดกระทรวงศึกษาธิการ. (2559). แผนพัฒนาการศึกษาของกระทรวงศึกษาธิการ ฉบับที่ 12 (พ.ศ. 2560 - 2564). กรุงเทพมหานคร: กระทรวงศึกษาธิการ.

สำนักงานปฏิรูปการศึกษา (สปศ.). (2553). การปฏิรูปการศึกษาตามพระราชบัญญัติการศึกษาแห่งชาติ พ.ศ. 2542 แก้ไขเพิ่มเติม (ฉบับที่ 2) พ.ศ. 2545 และแก้ไขเพิ่มเติมฉบับที่ 3 พ.ศ. 2553, (พิมพ์ครั้งที่ 3). กรุงเทพมหานคร: บุญศิริการพิมพ์