GUIDANCE FOR EDUCATIONAL ADMINISTRATION OF PHRAPARIYATTIDHAMMA SCHOOLS UNDER GENERAL EDUCATION DEPARTMENT, ROI ET PROVINCE
Main Article Content
Abstract
The objective of the qualitative research article was to study the guidance for the educational administration of Phrapariyattidhamma Schools under General Education Department, Roi Et province. The in-depth interview was utilized to collect qualitative data from nine key informants, and analyzed through the content analysis.
The research results were as follows:
1) In terms of the academic aspect, the results revealed that the problems were (1) the school’s lack of instructional media, equipment, and modern teaching technology, (2) the teacher’s responsibility for more tasks (3) the students’ lack of attention to study. There were solutions as follows: (1) There should be an academic agreement with higher education institutions for the development of teaching and learning. (2) There should be a training meeting and workshop for teachers and personnel in all groups of learning subjects. (3) The budget should be allocated for procurement of materials and computer-aided instruction. (4) There should be an attractive teaching and learning design based on the technological utilization.
2) In terms of the budgeting, the results showed that the problem was the budget insufficiency for the administration. There were solutions as follows: (1) There should be more funding from the community. (2) There should be more scholarship providers throughout the semester, etc.
3) In terms of the personnel, the results of the research were found that the problems were (1) job security and (2) lack of work morale. There were solutions as follows: (1) There should be welfare for teachers, personnel and appropriate remuneration. (2) There should be a budget for personnel development of the school (3) The teachers’ salaries should be clearly distributed from other budgets.
4) In terms of the general management, the results showed that the problems were: (1) computers and technology were outdated, (2) there was little participation in the community, (3) lack of efficiency in management. There are solutions as follows: (1) The budget should be allocated for procurement of computers and modern technology systems. (2) The school launches to be known to the community; (3) administrators and administrative processes should be developed both in school and between the school and the provincial Buddhism office.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
บทความที่ได้รับการพิจารณาจากคณะกรรมการผู้ทรงคุณวุฒิและเผยแผ่ในวารสารฉบับนี้ เป็นทัศนคติและข้อคิดเห็นส่วนบุคคลของผู้เขียนแต่ละท่าน ไม่ถือว่าเป็นทัศนะคติและความรับผิดชอบ
ของบรรณาธิการ
บทความ ข้อมูล เนื้อหา รูปภาพ ฯลฯ ที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ ถือเป็นลิขสิทธิ์ของวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ หากบุคคลหรือหน่วยงานใดต้องการนำทั้งหมดหรือส่วนหนึ่งส่วนใดไปเผยแพร่ต่อหรือเพื่อกระทำการใด ๆ จะต้องได้รับอนุญาตเป็นลายลักอักษรจากวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ ก่อนเท่านั้น
References
กฤษณะ เลิศวิชานันท์ และคณะ. (2553). การบริหารงบประมาณของสถานศึกษาขั้นพื้นฐานสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาปทุมธานี เขต 1. ปทุมธานี: สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาปทุมธานี เขต 1.
พระกฤษณะ อุ่นเรือน. (2558). แนวทางพัฒนาการบริหารงานโรงเรียนพระปริยัติธรรมแผนกธรรมในเขตอำเภอคลอง ขลุง จังหวัดกำแพงเพชร. การประชุมวิชาการระดับชาติครั้งที่ 2 สถาบันวิจัยและพัฒนา มหาวิทยาลัยราชภัฏกำแพงเพชร, 455 – 464.
พรพรรณ อินทรประเสริฐ. (2550). องค์ประกอบการบริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐานในทศวรรษหน้า. วิทยานิพนธ์ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต สาขาการบริหารการศึกษา มหาวิทยาลัยศิลปากร.
สุวิทย์ ฝ่ายสงค์ และ สิรินธร สินจินดาวงศ์. (2561). โรงเรียนพระปริยัติธรรม ยุคไทยแลนด์ 4.0. วารสารวิชาการสถาบันพัฒนาพระวิทยากร. 1(1) (มกราคม-มิถุนายน). 80 – 92.
สำนักงานพระพุทธศาสนาแห่งชาติ. (2550). แนวทางการจัดการศึกษาตามหลักสูตรสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน สำหรับโรงเรียนพระปริยัติธรรมแผนกสามัญศึกษา. กรุงเทพฯ: กองพุทธศาสนศึกษา ฝ่ายการศึกษาพระปริยัติธรรม.