FACTORS AFFECTING ANXIETY IN STUDYING POLICTICAL SCIENCE OF MAHAMAKUT BUDDHIST UNIVERSITY, SRILANCHANG CAMPUS

Main Article Content

Thanawat Chaopho
Pattarapol Sermsong
Phra Ganpakorn Kusalachitto (Kaewsuvan)

Abstract

               This research aimed to (1) study the factors affecting the anxiety in studying Political Science of Mahamakut Buddhist University, Srilanchang Campus. (2) compared the factors affecting the anxiety in studying Political Science of Mahamakut Buddhist University, Srilanchang Campus, classified by gender and student type. The sample was 148 students in Political Science of Mahamakut Buddhist University. The tool used in this process was a questionnaire with its reliability, analyzed by Cronbach’s Alpha coefficient, value of .89. The statistics used to analyzed the data were: frequency, percentage, mean, standard deviation, and t-test.


               The research result found that (1) the factors affecting the anxiety in studying Political Science of Mahamakut Buddhist University, Srilanchang Campus, in overall and each aspects were at the high level. (2) comparing the factors affecting the anxiety in studying Political Science of Mahamakut Buddhist University, Srilanchang Campus, classified by gender and student type, were found that there was not difference.

Article Details

How to Cite
Chaopho ธ., Sermsong ภ., & Kusalachitto พ. (2023). FACTORS AFFECTING ANXIETY IN STUDYING POLICTICAL SCIENCE OF MAHAMAKUT BUDDHIST UNIVERSITY, SRILANCHANG CAMPUS. Integrated Social Science Journal, 3(7), 73-82. https://ojs.mbuslc.ac.th/index.php/issj/article/view/229
Section
Research Article

References

จักรกฤษณ์ โพดาพล และสุพรรณี บุญหนัก. (2563). สถิติเพื่อการวิจัย และการใช้โปรแกรม SPSS ในการวิจัย. เลย: สำรวยก๊อปปี้ บ้านใหม่.

จารุนันท์ ขวัญแน่น. (2559). ปัญหาการทำวิจัยและแนวทางการพัฒนาคุณภาพงานวิจัยของนักศึกษาหลักสูตรประกาศนียบัตรบัณฑิต สาขาวิชาชีพครู คณะครุศาสตร์มหาวิทยาลัยราชภัฏกำแพงเพชร. การประชุมวิชาการระดับชาติ มหาวิทยาลัยราชภัฏกำแพงเพชร ครั้งที่ 3, 22 ธันวาคม 2559.

ฐิตินันท์ ด้วงสุวรรณ ทีปพิพัฒน์ สันตะวัน และสายทิตย์ ยะฟู. (2565). ปัจจัยที่มีส่งผลต่อความวิตกกังวลในการเรียนสาขาวิชาการบริหารการศึกษา ของนักศึกษามหาวิทยาลัยราชภัฏนครสวรรค์. วารสารวิจัยวิชาการ, 5(5). กันยายน-ตุลาคม 2565, หน้า 289 – 302.

กนกวรรณ สาโรจน์. (2554). ความคิดเห็นของนิสิตวิชาเอกภาษาเกาหลีชั้นปีที่ 1 ที่มีต่อการศึกษารายวิชา 234121 การฟัง-พูดภาษาเกาหลี 1. รายงานการวิจัย. คณะมนุษยศาสตร์และสังคมศาสตร์: มหาวิทยาลัยบูรพา.

มหาวิทยาลัยราชภัฏนครสวรรค์ คณะครุศาสตร์. (2558). หลักสูตรครุศาสตรมหาบัณฑิต สาขาวิชาการบริหารการศึกษา มหาวิทยาลัยราชภัฏนครสวรรค์ หลักสูตรปรับปรุง พ.ศ. 2558. นครสวรรค์: มหาวิทยาลัยราชภัฏนครสวรรค์.

วนิดา วาดีเจริญ, รังสรรค์ เลิศในสัตย์, และสมบัติ ทีฆทรัพย์. (2560). ระเบียบวิธีวิจัยจากแนวคิดทฤษฎีสู่ภาคปฏิบัติ. กรุงเทพฯ: บริษัท ซีเอ็ดยูเคชั่น จำกัด (มหาชน).

วิทยาเขตศรีล้านช้าง, มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย. (2565). แผนพัฒนามหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย พ.ศ. 2562 – 2565. เลย: มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย.

สาขาวิชาการปกครอง, มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย วิทยาเขตศรีล้านช้าง. (2565). รายงานการประเมินตนเองหลักสูตรรัฐศาสตรบัณฑิต สาขาการปกครอง พ.ศ. 2564. เลย: มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย.

สำนักงานคณะกรรมการพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ สำนักนายกรัฐมนตรี. (2559) แผนพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ ฉบับที่สิบสอง พ.ศ. 2560-2564. [ออนไลน์] https://www.nesdc.go.th/ewt_dl_link. php? Ni d=6422

Krejecie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.