21<sup>ST</sup> CENTURY LEARNING SKILLS OF STUDENTS IN PHRARIYATIDHAMMA SRICHANWITTAYA SCHOOL, DEPARTMENT OF GENERAL EDUCATION
Main Article Content
Abstract
This research aimed to (1) study the learning skills in the 21st century of students in Phrapariyattidhamma Srichanwittaya school, Department of General Education. (2) presentation guidelines for learning skills in the 21st century of students in Phrapariyattidhamma Srichanwittaya school, Department of General Education. The sample was 22 persons of the Phrapariyattidhamma Srichanwittaya school, Department of General Education. Statistics were frequency, percentage, means, and standard deviation. And interviews with 7 qualified persons to find out how to develop, analyze data with content analysis
The research result found that (1) the learning skills in the 21st century of students in Phrapariyattidhamma Srichanwittaya school, Department of General Education, in overall and each aspects were at the moderate level. (2) Guidelines for the learning skills in the 21st century of students in Phrapariyattidhamma Srichanwittaya school, Department of General Education consisting of; Learners in the 21st century must be people who are always interested in studying or learning, try to get students to explore new knowledge, , Use active learning, and there are new technologies being used in classroom learning.
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
บทความที่ได้รับการพิจารณาจากคณะกรรมการผู้ทรงคุณวุฒิและเผยแผ่ในวารสารฉบับนี้ เป็นทัศนคติและข้อคิดเห็นส่วนบุคคลของผู้เขียนแต่ละท่าน ไม่ถือว่าเป็นทัศนะคติและความรับผิดชอบ
ของบรรณาธิการ
บทความ ข้อมูล เนื้อหา รูปภาพ ฯลฯ ที่ได้รับการตีพิมพ์ในวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ ถือเป็นลิขสิทธิ์ของวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ หากบุคคลหรือหน่วยงานใดต้องการนำทั้งหมดหรือส่วนหนึ่งส่วนใดไปเผยแพร่ต่อหรือเพื่อกระทำการใด ๆ จะต้องได้รับอนุญาตเป็นลายลักอักษรจากวารสารสังคมศาสตร์บูรณาการ ก่อนเท่านั้น
References
จักรกฤษณ์ โพดาพล. (2562). รูปแบบการใช้ฉันทะจากหลักธรรมอิทธิบาท 4 เพื่อส่งเสริมการเรียนรู้ในศตวรรษที่ 21 ของนักเรียนโรงเรียนพระปริยัติธรรม แผนกสามัญศึกษา จังหวัดเลย. รายงานการวิจัย. สถาบันวิจัยญาณสังวร: มหาวิทยาลัยมหามกุฏราชวิทยาลัย.
พระมหาสุวรรณ สุวณฺโณ (จุลพงษ์). (2563). การพัฒนาทักษะชีวิตของนักเรียนโรงเรียนพระปริยัติธรรม แผนกสามัญศึกษา. บัณฑิตศึกษาปริทรรศน์ วิทยาลัยสงฆ์นครสวรรค์, 8(2). หน้า 297-306.
พระอธิการสุวิส ธีรว โส (จันครา) รศ.ดร.สิน งามประโคน และรศ.ดร.อินถา ศิริวรรณ. (2563). โรงเรียนพระปริยัติธรรมแผนกสามัญศึกษาในศตวรรษที่ 21. วารสารอนัมนิกาย, 4(2). มีนาคม – เมษายน 2563, หน้า 39 – 46.
วนิดา วาดีเจริญ, รังสรรค์ เลิศในสัตย์, และสมบัติ ทีฆทรัพย์. (2560). ระเบียบวิธีวิจัยจากแนวคิดทฤษฎีสู่ภาคปฏิบัติ. กรุงเทพฯ: บริษัท ซีเอ็ดยูเคชั่น จำกัด (มหาชน).
วิจารณ์ พานิช. (2556). การสร้างการเรียนรู้สู่ศตวรรษที่ 21. กรุงเทพมหานคร: ส.เจริญการพิมพ์.
Educator roundtable. (2564). การเรียนรู้้ในศตวรรษที่่ 21. [ออนไลน์] https://rb.gy/usfzrp
Krejecie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.
Trilling Bernie and Fadel Charles. (2009). 21st Century Skills: Learning for Life in our times. San Francisco: Jossey-Bass.
True ปลูกปัญญา. (2561). ทักษะการเรียนรู้้ในศตวรรษที่่21. [ออนไลน์] https://www.trueplookpanya. com/education/content/66054/-teaartedu-teaart-teaarttea