CREATIVE LEADERSHIP OF SCHOOL ADMINISTRATORS IN THE 21ST CENTURY UNDER LOCAL ADMINISTRATIVE ORGANIZATIONS IN LOEI PROVINCE

Main Article Content

Wattana Boonsorn

Abstract

               This research aimed to (1) study the creative leadership of school administrators in the 21st Century. (2) compared the creative leadership of school administrators in the 21st Century under Local Administrative Organizations in Loei province, classified by status educational level, and work experience. The sample group was 175 persons of the administrators and teachers in the schools under Local Administrative Organizations in Loei province. The tool used in this process was a questionnaire with its reliability, analyzed by Cronbach’s Alpha coefficient, value of .96. The statistics used to analyzed the data were: frequency, percentage, mean, standard deviation, T-test, and F – test.


               The research result found that (1) the creative leadership of school administrators in the 21st Century under Local Administrative Organizations in Loei province, in overall and each aspects were at the high level. (2) Comparing the creative leadership of school administrators in the 21st Century under Local Administrative Organizations in Loei province, classified by status was found that there were statistically significant differences at 0.01, and work experience was found that there were statistically significant differences at 0.05, and educational level found that there was not difference.

Article Details

How to Cite
Boonsorn ว. (2023). CREATIVE LEADERSHIP OF SCHOOL ADMINISTRATORS IN THE 21ST CENTURY UNDER LOCAL ADMINISTRATIVE ORGANIZATIONS IN LOEI PROVINCE. Integrated Social Science Journal, 3(7), 11-22. https://ojs.mbuslc.ac.th/index.php/issj/article/view/223
Section
Research Article

References

กาญจนา ศิลา. (2556). การศึกษาภาวะผู้นำเชิงสร้างสรรค์ของผู้บริหารสถานศึกษา ของโรงเรียนในสังกัดกรุงเทพมหานคร สำนักงานเขตบางเขน (เครือข่ายที่ 19). คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.

จักรกฤษณ์ โพดาพล. (2564). ภาวะผู้นำเชิงสร้างสรรค์: ผู้นำในยุค Disruptive. วารสารวิจัยศรีล้านช้าง, 1(3). ตุลาคม – ธันวาคม 2564, หน้า 33 – 44.

ชุติมา สีรอด. (2565). แนวทางการพัฒนาภาวะผู้้นำเชิงสร้างสรรค์ของผู้บริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่่ 21 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่่การศึกษาประถมศึกษาขอนแก่น เขต 5. วารสารสถาบันวิจัยพิมลธรรม, 9(3). กันยายน - ธันวาคม 2565, 105 – 120.

นัยนา ชนาฤทธิ์. (2556). ภาวะผู้นำเชิงสร้างสรรค์ของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาขอนแก่นเขต 5. ปริญญาการศึกษามหาบัณฑิต: มหาวิทยาลัยมหาสารคาม

ประจวบ แจ้โพธิ์. (2557). ความคิดเห็นของครูต่อบทบาทผู้บริหารในการพัฒนาการทำงานแป็นทีมของครูในโรงเรียน สำนักงานเขตบึงกุ่มสังกัดกรุงเทพมหานคร. วารสารสุทธิปริทัศน์, 28(87). กรกฎาคม - กันยายน 2557. หน้า 268 – 287.

แพรดาว สนองผัน. (2557). ทักษะของผู้บริหารสถานศึกษาในศตวรรษที่ 21 สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาอุดรธานี เขต 3. วารสารศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น, 37(4). ตุลาคม - ธันวาคม 2557, หน้า 42 – 50.

วนิดา วาดีเจริญ, รังสรรค์ เลิศในสัตย์, และสมบัติ ทีฆทรัพย์. (2560). ระเบียบวิธีวิจัยจากแนวคิดทฤษฎีสู่ภาคปฏิบัติ. กรุงเทพฯ: บริษัท ซีเอ็ดยูเคชั่น จำกัด (มหาชน).

วินา สุทธิโพธิ์ และจักรกฤษณ์ โพดาพล. (2561). ภาวะผู้นำเชิงสร้างสรรค์ของผู้บริหารสถานศึกษาในโรงเรียน สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาเลย เขต 2. วารสารวิทยาลัยสงฆ์นครลำปาง, 7(2). กรกฎาคม-ธันวาคม 2561, หน้า 99 -114.

สุพล วังสินธุ์. (2545). การบริหารโรงเรียนตามแนวทางปฏิรูปการศึกษา. วารสารวิชาการ, 5(6). มิถุนายน 2545, หน้า 29 – 30.

สำนักงานปฏิรูปการศึกษา. (2543). การบริหารเขตพื้นที่การศึกษา: เพื่อคุณภาพการศึกษา. กรุงเทพมหานคร: สำนักงานปฏิรูปการศึกษา..

Krejecie, R. V., & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and Psychological Measurement, 30, 607-610.

Stanley, Williams W. (1964). Educational Administration in the Elementary School Task and Challenge. New York: Holt, Rinehart and Winston.

Sternberg, R. J. (2006). The Nature of Creativity. Creativity Research Journal, 18, 87-98.