RELATIONSHIP BETWEEN CREATIVE LEADERSHIP OF ADMINISTRATORS AND EDUCATIONAL QUALITY OF SCHOOLS UNDER LOCAL ADMINISTRATIVE ORGANIZATIONS IN LOEI PROVINCE
Keywords:
Creative Leadership, Educational Quality, Schools under Local Administrative OrganizationsAbstract
The objectives of the research article were (1) to study the level of the creative leadership of school administrators under Local Administrative Organizations (LAOs) in Loei province, (2) to study the level of the educational quality of schools under LAOs in Loei province, and (3) to study the relationship between the creative leadership of administrators and educational quality of schools under LAOs in Loei province. The population of the research was a total of 627 persons, divided into 32 school administrators, 292 teachers and 303 members of school committee under LAOs in Loei province. The 272 research samples were selected through Krejcie and Morgan's sample size determination table, together with the stratified sampling and simple random sampling. The tool used for data collection was the questionnaire. The statistics used for data analysis were comprised of frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation, and Pearson’ product moment correlation coefficient.
The findings of the research were as follows:
- The creative leadership of school administrators under LAOs in Loei province was found to be overall at a high level (x̄ = 4.33, S.D. = 0.48). Separately considered in the descending order, each aspect was found to be at a high level: Vision (x̄ = 4.37, S.D. = 0.49), Imagination (x̄ = 4.35, S.D. = 0.50, Flexibility (x̄ = 4.34, S.D. = 0.49), Power Distribution (x̄ = 4.31, S.D. = 0.53), and Build Leaders (x̄ = 4.30, S.D. = 0.49), respectively.
- The educational quality of schools under LAOs in Loei province, was found to be overall at a high level (x̄ = 4.45, S.D. = 0.40). Separately considered in the descending order, the student-centered learning and teaching process was found to be at the highest level (x̄ = 4.53, S.D. = 0.45), followed by the administrative process (x̄ = 4.42, S.D. = 0.43), and the quality of learners was found to be at the lowest level (x̄ = 4.40, S.D. = 0.48).
(3) The relationship between the creative leadership of administrators (X) and the educational quality of schools under LAOs in Loei province (Y) was positively related at a statistically significant level of 0.01.
References
จักรกฤษณ์ โพดาพล. (2564). ภาวะผู้นําเชิงสรางสรรค: ผู้นําในยุค Disruptive. วารสารวิจัยศรีล้านช้าง, 1(3), 33-44. https://ojs.mbuslc.ac.th/index.php/srj/article/view/53.
จักรกฤษณ์ โพดาพล และสุพรรณี บุญหนัก. (2563). สถิติเพื่อการวิจัยและการใช้โปรแกรม SPSS ในการวิจัย. เลย: สำรวยก๊อปปี้ บ้านใหม่.
วนิดา วาดีเจริญ รังสรรค์ เลิศในสัตย์ และสมบัติ ทีฆทรัพย์. (2560). ระเบียบวิธีวิจัยจากแนวคิดทฤษฎีสู่ภาคปฏิบัติ. กรุงเทพฯ: บริษัท ซีเอ็ดยูเคชั่น จำกัด (มหาชน).
วศิน โกมุท. (2558). การจัดการศึกษาขององค์กรปกครองส่วนท้องถิ่นกับการเพิ่มโอกาสการศึกษาของกลุ่มผู้ด้อยโอกาส. ดุษฎีนิพนธ์ ปร.ด. (สหวิทยาการ). กรุงเทพมหานคร: วิทยาลัยสหวิทยาการ มหาวิทยาลัยธรรมศาสตร์.
วินา สุทธิโพธิ์ และจักรกฤษณ์ โพดาพล. (2561). ภาวะผู้นำเชิงสร้างสรรค์ของผู้บริหารสถานศึกษาในโรงเรียนสังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาเลย เขต 2. วารสารวิทยาลัยสงฆ์นครลำปาง. 7(2). (กรกฎาคม - ธันวาคม 2561), หน้า 99 – 114.
สุชาดา จองคำ. (2560). การจัดทำแผนกลยุทธ์โดยใช้กระบวนการระดมสร้างสรรค์เพื่อพัฒนาคุณภาพการศึกษาของโรงเรียนบ้านเวียงแหง. วิทยานิพนธ์ ศษ.ม. (การบริหารการศึกษา). กรุงเทพมหานคร: บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยเชียงใหม่.
สำนักงานคณะกรรมการการศึกษาแห่งชาติ. (2545). แผนการศึกษาแห่งชาติ (พ.ศ. 2545-2549). กรุงเทพมหานคร: พริกหวาน.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.