ADMINISTRATION OF SCHOOL ADMINISTRATORS UNDER NONG BUA LAMPHU PRIMARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE 2

Authors

  • Pramaha Raksak Panyawutto (Boonchai)

Keywords:

School Administration, Nong Bua Lamphu Primary Educational Area Office 2

Abstract

               The objective of the research, titled ‘The administration of school administrators under The Nong Bua Lamphu Primary Educational Service Area Office 2’, was to compare the administration of school administrators under Nong Bua Lamphu Primary Educational Service Area Office 2, classified by size and location. The population of the research was a total of 1,080 administrators and teachers in the schools under Nong Bua Lamphu Primary Educational Service Area Office 2; the 285 research samples were selected through Krejcie and Morgan sampling table, based on the stratified sampling and simple random sampling approaches. The tool used for data collection was a questionnaire. The statistics used for data analysis consisted of frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation, and one-way analysis of variance (ANOVA) for hypothetical test.

               The research findings were as follows:

  1. The comparison of the administration of school administrators under Nong Bua Lamphu Primary Educational Service Area Office 2, classified by school size, was found indifferent.
  2. The comparison of the administration of school administrators under Nong Bua Lamphu Primary Educational Service Area Office 2, classified by location, was found to be different at a statistically significant level of .01.

References

กาญจนา ศิลา. (2556). การศึกษาภาวะผู้นำเชิงสร้างสรรค์ของผู้บริหารสถานศึกษา ของโรงเรียนในสังกัดกรุงเทพมหานคร สำนักงานเขตบางเขน (เครือข่ายที่ 19). วิทยานิพนธ์ กศ.ม. (การบริหารการศึกษา). กรุงเทพมหานคร: บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศรีนครินทราวิโรฒ.

จักรกฤษณ์ โพดาพล. (2563: 9 มิถุนายน). การจัดการเรียนรู้ออนไลน์: วีถีที่เป็นไปทางการศึกษา. ออนไลน์. สืบค้นเมื่อวันที่ 2 กุมภาพันธ์ 2565 แหล่งข้อมูล https://slc.mbu.ac.th/article/28181/การจัดการเรียนรู้ออนไลน์/

จักรกฤษณ์ โพดาพล. (2564). ภาวะผู้นำเชิงสร้างสรรค์: ผู้นำในยุค Disruptive. วารสารวิจัยศรีล้านช้าง. 1(3), 33-44. สืบค้นเมื่อวันที่ 2 กุมภาพันธ์ 2565 แหล่งข้อมูล https://ojs.mbuslc.ac.th/index.php/srj/article/view/53

วนิดา วาดีเจริญ รังสรรค์ เลิศในสัตย์ และสมบัติ ทีฆทรัพย์. (2560). ระเบียบวิธีวิจัยจากแนวคิดทฤษฎีสู่ภาคปฏิบัติ. กรุงเทพฯ: บริษัท ซีเอ็ดยูเคชั่น จำกัด (มหาชน).

สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาหนองบัวลำภู เขต 2. (2563). รายงานผลการจัดการศึกษา ประจำปีงบประมาณ พ.ศ. 2562. หนองบัวลำภู: สำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษาหนองบัวลำภู เขต 2.

OECD. (2019). ‘Does attending a rural school make a difference in how and what you learn?’, PISA in Focus, No. 94, OECD Publishing, Paris. Online. Retrieved on February 1, 2022. From https://doi.org/10.1787/d076ecc3-en, Retrieved April 11, 2019.

Published

2022-03-31

How to Cite

Panyawutto ร. (2022). ADMINISTRATION OF SCHOOL ADMINISTRATORS UNDER NONG BUA LAMPHU PRIMARY EDUCATIONAL SERVICE AREA OFFICE 2. Srilangchang Research Journal, 2(4), 1-10. https://ojs.mbuslc.ac.th/index.php/srj/article/view/63

Issue

Section

Research Article