STUDY OF DUTIYA-PĀPAṆIKA-SUTTA-ORIENTED LEADERSHIP OF PHRAPARIYATTIDHAMMA SCHOOL ADMINISTRATORS IN LOEI PROVINCE

Authors

  • Pramaha Arkom Athathamedhe MEd Student in Buddhist Educational Administration Mahachulalongkornrajavidyalaya University, Loei Religious College
  • Pramaha Jakkrapol Siritharo Mahamakit Buddhist University, Srilanchang Campus

Keywords:

Leadership, Dutiya-papanika Sutta

Abstract

               The research results found that: (1) the leadership development according to the Dutiyapapaṇika Sutta of the  Prapariyattidhamma schools  administrators in Loei province over all at the high level, sort of average was Good human relations with co-workers, Visionary , and Knowledge, ability to work. (2) the guidelines for leadership development according to the Dutiyapapaṇika Sutta of the  Prapariyattidhamma schools  administrators in Loei province consisting of:  The administrators should clearly define the direction of education , administrators  should empower personnel to have the ability to make their own decisions, and administrators  should listen to problems arising from the work of the assigned personnel.

                    The research results revealed that (1) Dutiyapāpaṇika Sutta–oriented leadership of Phrapariyattidhamma school administrators in Loei province was found to be overall at a high level. Separately considered in the descending order, there were good human relationship to colleagues, vision, knowledge, and work performance, respectively, and (2) the development guideline for Dutiyapāpaṇika Sutta–oriented leadership of Phrapariyattidhamma school administrators in Loei province was that the administrators should clearly specify the school’s educational directions, they should delegate their authority to their personnel for decision-making, and they should hear problems arising from work performed by assigned persons.

References

ทนง ทศไกร. (2561). กลยุทธ์การพัฒนาภาวะผู้นำของผู้บริหารโรงเรียนประถมศึกษาตามหลักทุติยปาปณิกสูตรในสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาประถมศึกษานครสวรรค์เขต 1. ปริญญาพุทธศาสตรดุษฎีบัณฑิต สาขาวิชาพุทธบริหารการศึกษา. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

พระครูสังฆรักษ์ภูวนน ธีรวฑฺฒโน (เริ่มศรี), สมบัติ รัตนคร, และ พระฮอนด้า วาทสทฺโท. (2565). ภาวะผู้นำตามหลักทุติยปาปณิกสูตร ของผู้บริหารโรงเรียนการกุศลของวัดในพระพุทธศาสนา จังหวัดขอนแก่น. Journal of Modern Learning Development Vol. 7 No. 3 April 2022. (210 -221)

พระราชบัญญัติการศึกษาพระปริยัติธรรม พุทธศักราช 2562, (2562, 16 เมษายน), ราชกิจจานุเบกษา เล่ม 136 ตอนที่ 50 ก.

พระอนุสรณ์ วชิรวํโส. (เกาะน้ำใส). (2563). ภาวะผู้นำตามหลักทุติยปาปณิกสูตร ของผู้บริหารโรงเรียนพระปริยัติธรรม แผนกสามัญศึกษา จังหวัดขอนแก่น. วิทยานิพนธ์พุทธศาสตรมหาบัณฑิต สาขาการบริหารการศึกษา. บัณฑิตวิทยาลัย: มหาวิทยาลัยมหาจุฬาลงกรณราชวิทยาลัย.

สำนักงานคณะกรรมการพัฒนาระบบราชการ. (2548). การพัฒนาการเปลี่ยนแปลง การบริหารราชการแนวใหม่ บริบทและเทคนิควิธี. กรุงเทพมหานคร: บริษัท วิชั่น พริ้นท์ แอนด์มีเดีย จำกัด.

Published

2022-07-10

How to Cite

Athathamedhe พ., & Siritharo พ. (2022). STUDY OF DUTIYA-PĀPAṆIKA-SUTTA-ORIENTED LEADERSHIP OF PHRAPARIYATTIDHAMMA SCHOOL ADMINISTRATORS IN LOEI PROVINCE . Srilangchang Research Journal, 2(5), 1-11. https://ojs.mbuslc.ac.th/index.php/srj/article/view/97

Issue

Section

Research Article