TRANSFORMATIONAL LEADERSHIP OF ADMINISTRATORS OF PHRAPARIYATTIDHAM SCHOOL OF GENERAL EDUCATION DEPARTMENT IN LOEI PROVINCE.
Keywords:
Transformational Leadership, Phrapariyattidham School on General Education DepartmentAbstract
The objectives of the research article were (1) to study the level of transformational leadership of Phrapariyattidhamma School (General Education) administrators in Loei province, and (2) to compare the transformational leadership of Phrapariyattidhamma School (General Education) administrators in Loei province, classified by position, educational level, and work experience. The samples were 118 administrators and teachers of Phrapariyattidhamma Schools on General Education Department in Loei province in the academic year 2020, selected by the school base through the stratified sampling method and by the proportion of population in each group through the random sampling method. The tool used for data collection was the 5-point rating scale questionnaire. The statistics used for data analysis were mean, standard deviation, the t-test and one way variance of analysis (the F-test).
The research results were as follows: 1) The transformational leadership of Phrapariyattidhamma School (General Education) administrators in Loei province was found to be overall at a high level. 2) The opinions of administrators and teachers on the transformational leadership of Phrapariyattidhamma School (General Education) administrators in Loei province, classified by their different positions, were found to be different at a statistically significant level of .01. 3) The opinions of administrators and teachers on the transformational leadership of Phrapariyattidhamma School (General Education) administrators in Loei province, classified by their different educational levels were found to be different at a statistically significant level of .05.
References
โกเมธ พิมพ์เบ้าธรรม. (2547). ภาวะผู้นำของผู้บริหารสถานศึกษาที่จัดการศึกษาระดับมัธยม สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาขอนแก่น เขต 1–5. วิทยานิพนธ์ครุศาสตรมหาบัณฑิต สาขาการบริหารการศึกษา สถาบันราชภัฏเลย.
ทวิชย์ มะระโช. (2560). ภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษามัธยมศึกษา เขต 27. วารสารศรีวนาลัยวิจัย ปีที่ 7 ฉบับที่ 1 มกราคม - มิถุนายน 2560, (69 – 84).
นงนุช กลิ่นทับ , บุญสืบ มะอิ และลำจวน ป้อมบุญมี. (2552). ภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษาขั้นพื้นฐาน ช่วงชั้นที่ 3 , 4 จังหวัดพิษณุโลก. ศึกษาศาสตรมหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยนเรศวร.
เนตร์พัณณา ยาวิราช. (2552). ภาวะผู้นำและผู้นำเชิงกลยุทธ์. พิมพ์ครั้งที่ 7. กรุงเทพฯ: ทริปเพิ้ล กรุ๊ป.
รัตติกรณ์ จงวิศาล. (2550). ผลการฝึกอบรมภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้นำนิสิตมหาวิทยาลัยเกษตรศาสตร์. ปริญญานิพนธ์วิทยาศาสตรดุษฎีบัณฑิต สาขาพฤติกรรมศาสตร์ประยุกต์ บัณฑิตวิทยาลัย มหาวิทยาลัยศรีนครินทรวิโรฒ.
สำนักงานคณะกรรมการพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ. (2554). สรุปสาระสำคัญแผนพัฒนาเศรษฐกิจและสังคมแห่งชาติ ฉบับที่สิบเอ็ด พ.ศ. 2555 - 2559. กรุงเทพฯ: สหมิตรพริ้นติ้งแอนด์พับลิชชิ่ง.
สำนักงานคณะกรรมการพัฒนาระบบราชการ. (2548). การบริหารราชการแนวใหม่ บริบทและเทคนิควิธี. กรุงเทพฯ: วิชั่น พรินท์ แอนด์มีเดีย.
สำนักงานคณะกรรมการวิจัยแห่งชาติ. (2561). คู่มือการตรวจสอบและประเมินผลข้อเสนอการวิจัยของหน่วยงานภาครัฐที่เสนอของบประมาณประจำปีงบประมาณ พ.ศ. ๒๕๖๑ ตามมติคณะรัฐมนตรี. กรุงเทพฯ: สำนักงานคณะกรรมการวิจัยแห่งชาติ.
หงส์เพชร ทองอินทร์. (2554). การศึกษาสภาพและแนวทางพัฒนาภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษาของรัฐในจังหวัดเชียงราย. วิทยานิพนธ์ครุศาสตรมหาบัณฑิต มหาวิทยาลัยราชภัฎเชียงราย.
อารี กังสานุกูล. (2553). ภาวะผู้นำการเปลี่ยนแปลงของผู้บริหารสถานศึกษา สังกัดสำนักงานเขตพื้นที่การศึกษาชลบุรี เขต 2. ปริญญานิพนธ์การศึกษามหาบัณฑิต สาขาการบริหารการศึกษา, คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยบูรพา.
Bass, B.M. (1985). Leadership & performance beyond expectations. New York: Free Press.
Bass, B.M., & Avolio, B. J. (1994). Improving organization effectiveness through Transformation leadership. Thousand Oak: Sage.
Bennis, W.G. & Nanus, B. (1985). Leadership: The strategies for taking charge. New York: Harper & Row.
Burns, J.M. (1978). Leadership. New York: Harper & Row.