COMMUNITY-BASED LEARNING IN THE 21ST CENTURY AMONG THE OUTBREAK OF CORONAVIRUS DISEASE 2019 (COVID-19)
Keywords:
Community-based Learning, Learning StrategyAbstract
Community-based learning is a model of teaching and learning that emphasizes that the learners are learning by doing or working from real situations in the community, such as going to study history, culture, livelihood, handicrafts, organizational education in the community out of studying in school education, so that learners can understand the learning process about development to professional skills, social skills and social responsibility to students and also to encourage educational institutions to have academic freedom by engaging with the community in sustainable education development. This article presents the concept of community-based learning is a teaching strategy that links the contents of the lessons to the community through the integration of knowledge between many subjects and the problem of the real world and its proximity to the community and the environment of the learner, focusing on thinking skills, problem solving and learning through hands-on experience. The evaluation is an authentic assessment with the involvement of relevant people.
References
มณฑล จันทร์แจ่มใส. (2558). โครงการถอดชุดประสบการณ์การจัดการเรียนรู้โดยใช้ชุมชนเป็นฐาน : กรณีศึกษาการบูรณาการการจัดการเรียนรู้วิชาออกแบบสถาปัตยกรรมกับการพัฒนาที่อยู่อาศัย ของผู้มีรายได้น้อย. วารสารวิจัยราชภัฏพระนคร. 10(1), 143-156.
วิจารณ์พานิช. (2557). นวัตกรรมสู่การเป็นประเทศแห่งการศึกษา. ออนไลน์. สืบค้นเมื่อ 6 เมษายน 2565 จากhttps://www.gotoknow.org/posts/565909.
วิชัย วงษ์ใหญ่. (2561). สี่เสาหลักของการศึกษา. ออนไลน์. สืบค้นเมื่อ 6 เมษายน 2565 จาก www.curriculumandlearning.com/upload/สี่เสาหลักทางการศึกษา_1415863493.pdf.
วิไลภรณ์ ฤทธิคุปต์. (2561). การจัดการเรียนรู้โดยใช้ชุมชนเป็นฐาน กลยุทธ์การจัดการเรียนรู้ที่มีประสิทธิภาพของครูในศตวรรษที่ 21. วารสารบัณฑิตศึกษา มหาวิทยาลัยราชภัฏเชียงราย. 11(3). กันยายน – ธันวาคม 2561.
ศรีวรรณ ฉัตรสุริยวงศ์. (2557). กระบวนทัศน์การจัดการเรียนรู้โดยใช้ชุมชนเป็นฐานเพื่อส่งเสริมความสามารถด้านการคิดอย่างมีวิจารณญาณและการแก้ปัญหาเชิงสร้างสรรค์สำหรับนักเรียนระดับประถมศึกษา. วิทยานิพนธ์ปรัชญาดุษฎีบัณฑิต. มหาวิทยาลัยศิลปากร.
สุมาลี ชัยเจริญ. (2557). การออกแบบการสอนหลักการ ทฤษฎี สู่การปฏิบัติ. ขอนแก่น: คณะศึกษาศาสตร์ มหาวิทยาลัยขอนแก่น.
สำนักงานเลขาธิการสภาการศึกษา. (2557). รายงานการวิจัยแนวทางการพัฒนาการศึกษาไทยกับการเตรียมความพร้อมสู่ศตวรรษที่ 21. กรุงเทพฯ:
Melaville, A, Berg, A. C. and Blank M. J. (2015, May 20). Community-based learning: Engagingstudents for success and citizenship. Partnerships/Community. Paper 40. Retrieved on April 6, 2022, from http://digitalcommons.unomaha. edu/slcepartnerships/40
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.